جعفری در خصوص جزئیات مذاکرات انجام شده ادامه داد: در این راستا مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهرهبرداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راهآهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۶ قطار عملیات جهت تسهیل انتقال ادوات ریلی به منظور تسریع عملیات اجرایی احداث قطعه چهارم محور ریلی خواف – هرات صورت گرفته است.
وی افزود: بر اساس توافقات صورتگرفته با حضور سفیر، کنسرسیوم فوقالذکر متعهد شد که بهسرعت نواقص را رفع کرده و پس از ارتقای خط مبتنیبر استانداردهای ریلی، به راهآهن جمهوری اسلامی ایران منعکس شود تا پس از بازدید از اقدامات انجامشده، امکان سیر ایمن قطار به تایید کارشناسان فنی برسد.
طبق اعلام راه آهن، معاون این شرکت گفت: علیرغم دستور مساعدت حداکثری از سوی مدیرعامل و پشتیبانی راهآهن جمهوری اسلامی ایران جهت ارسال ادوات ریلی و پیگیریهای مکرر از سوی راهآهن با عبور هر قطار عملیات، کنسرسیوم مذکور در روزهای اخیر از حسن نیت راهآهن جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده کرده و بدون هیچگونه هماهنگی و اخذ تأییدیه از راهآهن جمهوری اسلامی ایران، نسبت به بارگیری واگنها و اعلام آن در رسانهها جهت حمل محمولات تجاری ترانزیتی اقدام کرده که مورد پذیرش نبوده و بهمنزله نقض مقررات ریلی بینالمللی و توافقات قبلی است. جعفری با اشاره به لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بینالمللی گفت: علی ای حال علیرغم عدم هماهنگی صورتگرفته، با توجه به رویکرد توسعهای راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بینالمللی ریلی، اقدامات لازم جهت اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام گرفته و راهاندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تأیید متخصصین فنی ریلی با هماهنگی راهآهنهای دو کشور انجام خواهد شد.
در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان – ترکیه در ایران منتشر شد که بهدنبال آن، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق استعلام و بررسیهای صورتگرفته، تاکنون هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران نشده است.