عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۵-۰۱ ۰۹:۰۱

سی‌ان‌جی، کوتاه‌ترین راه برای رفع ناترازی مصرف بنزین

یکی از مشکلات کنونی کشور ناترازی سوخت به خصوص بنزین است که روند مصرفی آن نیز در حال افزایش است؛ در حالی که از ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سی‌ان‌جی کشور، فقط ۲۰ میلیون مترمکعب آن استفاده می‌شود و می‌تواند با دوگانه‌سوز کردن خودروها، ناترازی بنزین را روزانه ۲۰ میلیون لیتر کاهش دهد.بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها، موضوع تازهای نیست و از دهه هشتاد مطرح بوده که اتفاقاً در آن دوره، تجربه موفقی را نیز پشت سر گذاشت، اما در دوره‌های بعد به دست فراموشی سپرده شد؛ با این حال در سال‌های اخیر که ناترازی بنزین به امری جدی بدل شده، بحث خودروهای دوگانه‌سوز نیز مجدداً مطرح شده است.

سی‌ان‌جی در مقایسه با بنزین مزایای زیادی دارد که متأسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده؛ کاهش آلایندگی، قیمت پایین نسبت به بنزین و همچنین صادرات بنزین صرفه‌جویی شده با استفاده از سی‌ان‌جی، از جمله مزایای مصرف سی‌ان‌جی در داخل است. یکی از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت که می‌تواند در رفع ناترازی بنزین نقش مثبتی ایفا کند، احیای سی‌ان‌جی و طرح‌های تشویقی در این زمینه است.
دوگانه‌سوز کردن خودروها را جدی بگیریم
مهدی هاشم‌زاده، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در بحث ناترازی بنزین، لازم است دوگانه‌سوز کردن خودروها را جدی بگیریم، گفت: رویکرد بلندمدت ما باید ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی و رفتن به سوی خودروهای برقی باشد و در کوتاه‌مدت نیز باید روی خودروهای دوگانه‌سوز تمرکز کنیم.
وی با بیان اینکه سبد انرژی کشور متنوع نیست، اظهار کرد: چیزی نزدیک به ۹۵ درصد سوخت اصلی حمل و نقل بنزین است، در حالی که با توجه به ظرفیت‌های موجود، به راحتی می‌توانیم از سی‌ان‌جی به جای بنزین استفاده کنیم؛ تجربه‌ای که در دهه‌ی هشتاد موفقیت آن را شاهد بودیم.
این کارشناس معتقد است که ورود خودروهای خارجی می‌تواند صنعت خودروسازی داخل را نیز با به وجود آوردن فضای رقابتی ارتقا بخشد.
از یک کشور صادرکننده، به واردکننده‌ بنزین تبدیل شدیم
هاشم‌زاده در این خصوص گفت: ورود خودروهای خارجی، خواه ناخواه باعث شکستن انحصار صنعت خودروسازی داخلی می‌شود و حتماً در ادامه نیز بهبود کیفیت رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: وزارت صمت هم به دنبال عملی شدن این اتفاق و متنوع کردن سبد سوخت و واردات خودرو، اتفاقی است که حتماً باید عملی شود؛ زیرا تأثیر منفی آن را در ۲ سال گذشته شاهد بودیم که عملاً از یک کشور صادرکننده، به کشور واردکننده بنزین بدل شدیم. از سوی دیگر رفتن به سمت خودروهای برقی نیز باید برنامه‌ی بلندمدت ما برای کاهش مصرف بنزین باشد.
این کارشناس با بیان اینکه صنعت خودروی داخل، تورم را به کشور تحمیل می‌کند، گفت: در این محل کسری بودجه‌ی شدید به دلیل واردات بنزین را خواهیم داشت و وضعیت غیر ترازی ایجاد شده است که در صورت ادامه این روند، آسیب‌های جبران ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021