عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۶-۱۰ ۲۲:۴۸

«هریس» رقیب جدید «ترامپ»

محمد نوذری- گروه بین الملل:با کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات آتی آمریکا، حالا چشم‌ها به کامالا هریس دوخته شد که صعودش تا دفتر رئیس‌جمهور آمریکا را مدیون بازی باراک اوباما در سال ۲۰۲۰ است. اما آیا او می‌تواند صندلی دموکرات‌ها در اتاق بیضی‌شکل ریاست‌جمهوری آمریکا را برای ۴ سال دیگر حفظ کند؟کامالاهریسِ ۵۹ ساله، معاون رئیس‌جمهور، سناتور سابق ایالات متحده و دادستان کل کالیفرنیا، در صورتی که در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود، اولین زنی خواهد بود که رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌شود. او اولین فرد آفریقایی-آمریکایی-آسیایی است که به عنوان معاون رئیس‌جمهور خدمت می‌کند.

دوران سه سال و نیمه حضور او در کاخ سفید را معمولا ضعیف ارزیابی می‌کنند.تا همین اواخر، بسیاری در داخل کاخ سفید و تیم مبارزات انتخاباتی بایدن به طور خصوصی ابراز نگران می‌کردند که هریس مسئول کمپین انتخاباتی بایدن باشد. مقامات دموکرات البته می‌گویند که از آن زمان تاکنون وضعیت به طور قابل توجهی تغییر کرده است، زیرا او در زمینه حق سقط جنین پیش‌قدم شده است و دل رأی‌دهندگان جوان آمریکایی را برده است.

نتایج برخی از نظرسنجی‌ها به نفع هریس است

در نظرسنجی‌های اخیر، خانم هریس در سطح ملی به‌طور میانگین دو درصد از ترامپ عقب‌تر است؛ یعنی ۴۶درصد از هریس و ۴۸درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند. این نتیجه از وضعیت بایدن بهتر است او با ۴۴ درصد از ۴۷درصد ترامپ عقب بوده است.در نظرسنجی‌های اخیر در ایالت نوسانی، هریس در همه ایالت‌ها نتیجه خوبی گرفته بود و در یک فرضیه تنها یک درصد در ایالت نوسانی حیاتی پنسیلوانیا از ترامپ عقب بود. او در ایالت ویرجینیا ۵درصد از ترامپ جلوتر بود در حالی که بایدن کمتر از یک درصد از ترامپ جلوتر بود.در هر دو ایالت یادشده، وضع هریس از بایدن در میان سیاه‌پوستان، زنان و جوانان از بهتر بوده است. این‌ها سه گروهی هستند که در برای پیروزی دموکرات‌ها همیشه مهم بوده‌اند.
نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که هریس می‌تواند بهتر از بایدن در برابر ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه عمل کند، اگرچه او با رقابت سختی روبرو خواهد بود. نظرسنجی سی‌ان‌ان که در ۲ ژوئیه منتشر شد، نشان داد که ترامپ ۴۹ درصد به ۴۳ درصد از بایدن جلوتر است. این فاصله میان ترامپ و هریس کمتر است. ۴۷ درصد به ۴۵ درصد. از آنجا که فاصله ترامپ و هریس در این نظرسنجی کمتر از ۵درصد است، نتیجه در حاشیه خطا قرار می‌گیرد و نمی‌توان قطعا گفت که کدام‌یک جلوتر است. همچنین مشخص شد که هریس در میان مستقل‌ها هم از ترامپ جلوتر است؛ ۴۳درصد آن‌ّ‌ها از هریس و ۴۰ درصدشان از ترامپ حمایت می‌کنند. رأی‌دهندگان میانه‌رو هر دو حزب او را به ترامپ ترجیح می‌دهند: او با ۵۱درصد حمایت آن‌ها از ترامپ جلوتر است که تنها حمایت ۳۹ درصد را دارد.نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس پس از مناظره تلویزیونی ترامپ و بایدن نشان داد که هریس و ترامپ تقریباً جایگاه برابری نزد رأی‌دهندگان دارند. ۴۲ درصد از هریس و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت کرده بودند.
تنها میشل اوباما، بانوی اول سابق، که هرگز علاقه‌ای به پیوستن به رقابت‌های انتخاباتی نشان نداده، در میان گزینه‌های احتمالی برای بایدن در نظرسنجی‌ها بالاتر از هریس قرار گرفته است.
نظرسنجی‌هایی که خود کمپین بایدن پس از مناظره به اشتراک گذاشت، نشان می‌دهند که هریس شانسی مشابه با بایدن برای شکست دادن ترامپ دارد و ۴۵ درصد از رای‌دهندگان گفته‌اند که به او رای می‌دهند، در مقابل ۴۸ درصد که به ترامپ رای خواهند داد.دموکرات‌های بانفوذ از جمله جیم کلیبرن، نماینده مجلس که نقشی کلیدی در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ داشت؛ گرگوری میکس، نماینده نیویورک و عضو ارشد گروه سیاه‌پوستان کنگره؛ و سامر لی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از پنسیلوانیا، اعلام کرده‌اند اگر بایدن از انتخابات کناره‌گیری کند، هریس بهترین گزینه برای رهبری دموکرات‌ها دربرابر ترامپ خواهد بود.حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز به طور خصوصی همین پیام را به نماینده‌های دموکرات داده است.هریس آنقدر جدی گرفته شده است که دو کمک‌کننده جمهوری‌خواه به رویترز گفته بودند ترجیح می‌دهند ترامپ روز انتخابات با بایدن روبرو شود تا هریس.پائولین لی، یکی از کسانی که کمک‌های مالی برای ترامپ را جمع‌آوری می‌کند به رویترز گفته است بایدن فردی «بی‌کفایت» است و اینکه ترجیح می‌دهد بایدن در انتخابات بماند تا اینکه به نفع هریس کنار بکشد.
متمایل به چپ، هدف حملات
با این حال، برخی از حامیان دموکرات می‌گویند، احتمال این هم هست که هریس برای به دست آوردن رأی دموکرات‌های میانه‌رو و رای‌دهندگان مستقلی که سیاست‌های میانه‌روانه بایدن را دوست داشتند، مجبور به مبارزه و تلاش شود. رأی افراد مستقل برای هر دو حزب و برای پیروزی در انتخابات بسیار مهم هستند.
دیمیتری ملهورن، جمع‌آوری کمک مالی و مشاور بنیانگذار لینکدین به رویترز گفته است: «بزرگترین ضعف هریس این است که برندش در نزد افکار عمومی با جناح چپ افراطی حزب دموکرات مرتبط است… و جناح چپ حزب دموکرات نمی‌تواند در انتخابات ملی پیروز شود. و این چالشی است که باید بر آن غلبه کند.»
هریس پول جمع‌آوری‌شده توسط کمپین بایدن را تصاحب می‌کند و زیرساخت‌های مبارزاتی را به ارث می‌برد. همه این‌ها مزیت‌های بسیار مهم آن‌هم در مقطعی است که تنها چهار ماه به روز انتخابات در ۵ نوامبر، باقی مانده است.
استراتژیست‌ها اما می گویند کمپین دموکرات‌ها هنوز و تا قبل از انتخابات باید صدها میلیون دلار بیشتر جمع‌آوری کند تا موفقیت‌آمیز باشد. و اینجاست که عملکرد هریس می‌‌تواند مایه دردسر شود. یک منبع در کمیته ملی حزب دموکرات به رویترز گفته است: «می‌توانم به شما بگویم که ما دوره بسیار سختی برای جمع‌آوری پول برای او پیش رو داریم.»هریس به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰، در جمع‌آوری پول از بایدن عقب بود. او در دسامبر ۲۰۱۹ از رقابت خارج شد، همان ‌زمان کمپین او گزارش داد که ۳۹.۳ میلیون دلار در مجموع جمع کرده است. کمپین انتخاباتی بایدن در همین بازه زمانی ۶۰.۹ میلیون دلار جمع کرده بود.با این حال، کمپین انتخاباتی بایدن در آن سال در ۲۴ ساعت پس از انتخاب هریس به عنوان معاون خود، رکورد جذب ۴۸ میلیون دلار را زد.
برخی از دموکرات‌ها گفتند که پیشینه دادستانی هریس می‌تواند در یک مناظره رودررو علیه ترامپ کمکش کند. ملهورن می‌گوید «هریس فوق‌العاده متمرکز، نیرومند و باهوش است و اگر پرونده جنایتکارانه دونالد ترامپ را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، او را از هم خواهد درید.»
حملات جمهوری‌خواهان به هریس از قبل در حال افزایش بود. محافظه‌کاران انتقاداتی را که در طول رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ به او وارد شد، تکرار می‌کنند؛ از جمله اینکه هریس بیش از حد می‌خندد، آزمایش نشده و فاقد صلاحیت است.
در ۶ ژوئیه، نیویورک‌پست، متعلق به شرکت محافظه کار نیوز کورپ، در ستونی نوست رشد سیاسی هریس مدیون سیاست‌های حزبش به نفع تنوع، برابری و همه‌شمولی است.
کلی دیتمار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتگرز، به رویترز می‌گوید این حملات بخشی از تاریخ طولانی شیء‌انگاری و تحقیر زنان رنگین‌پوست در سیاست آمریکا است. دیتمار می‌گوید: «متأسفانه اتکا به حملات نژادپرستانه و جنسیت‌گرایانه علیه زنان نامزد انتخابات از نظر تاریخی رایج است و تا به امروز ادامه دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021