عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۴-۲۶ ۰۰:۲۷

تونل‌های حزب‌الله؛ کابوس صهیونیست‌ها

همزمان با تداوم یافتن جنگ غزه، شاهد هستیم که رژیم اشغالگر قدس بر شدت موضع گیری‌های خود جهت حمله به لبنان افزوده و حتی اخباری دال بر شبیه‌سازی حمله این رژیم به لبنان نیز منتشر شده است.در مدت اخیر به کرات گفته شده که حزب االله لبنان می‌تواند نیروگاه‌های برق اسرائیل را هدف قرار دهد و از این رهگذر هم میلیاردها دلار خسارت به رژیم اسرائیل وارد کند و هم اراضی اشغالی را در تاریکی محض فرو ببرد. توجه داشته باشیم که احیا شبکه برق در اراضی اشغالی ماه‌ها طول خواهد کشید.

این سناریو به کرات از سوی مقام‌های حوزه برق اسرائیل مورد اشاره قرار گرفته است. از این رو، باید توجه داشته باشیم که نقاط آسیب‌پذیری و ضعف صهیونیست‌ها زیاد هستند و حزب الله لبنان نیز در سال‌های گذشته متناسب با این نقاط ضعف اقدام به توسعه توانمندی‌های خود کرده است.
تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران مسائل خاورمیانه تاکید دارند که این منطقه در وضعیت بسیار حساسی به سر می‌برد. در این راستا، همزمان با تداوم یافتن جنگ غزه، شاهد هستیم که رژیم اشغالگر قدس بر شدت موضع گیری‌های خود جهت حمله به لبنان افزوده و حتی اخباری دال بر شبیه‌سازی حمله این رژیم به لبنان نیز منتشر شده است.
در جبهه مقابل، حزب الله لبنان نیز تاکید کرده که شگفتانه‌های قابل توجهی را برای حمله اسرائیل به لبنان آماده کرده و البته که محور مقاومت نیز اعلام کرده است که در صورت حمله اسرائیل به لبنان، به صورت متحد به حمایت از حزب الله خواهد پرداخت. معادله‌ای که می‌تواند روند تنش و درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا را به نقطه‌ای بحرانی و خطرناک برساند. از این رو، ایلنا در گفتگو با «نسیم احمد» نویسنده و تحلیلگر مسائل خاورمیانه به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت جدیدترین تحولات منطقه غرب آسیا پرداخته است.
مشروح گفتگو با نسیم احمد را در ادامه مطالعه می‌خوانید.
در روزهای گذشته شاهد تشدید موضع گیری‌های مقام‌های ارشد رژیم اشغالگر قدس در مورد حمله قریب الوقوع به لبنان بوده‌ایم. در این رابطه حتی تحرکاتی مبنی بر شبیه‌سازی حمله به لبنان از سوی ارتش اسرائیل نیز مطرح شده است. به نظر شما تا چه حد این گزاره محتمل است؟
من فکر می‌کنم تحقق این سناریو با اما و اگرها و چالش‌های قابل توجهی برای رژیم اسرائیل همراه است. به طور خاص در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم که حزب الله لبنان فاز تازه‌ای از جنگ روانی خود علیه اسرائیلی‌ها را به نمایش گذاشته است. در این راستا، حزب‌الله لبنان اقدام به انتشار تصاویر پهپاد خود که به آسمان بندر حیفا نفوذ کرده بود کرده است. تصاویر پهپاد مذکور که از تاسیسات حساس بندر حیفا گرفته شده‌اند، همه و همه حاکی از این هستند که حزب الله لبنان اشراف اطلاعاتی دقیقی روی صهیونیست‌ها دارد.
البته که اصالت و جدید بودن تصاویر گرفته شده توسط پهپاد حزب الله لبنان نیز به تایید مقام‌های ارشد صهیونیست رسیده است. در این چهارچوب، باید گفت که مقام‌های ارشد رژیم اسرائیل بدشان نمی‌آید که یک ماجراجویی را علیه لبنان به راه بیندازند با این حال، ریسک‌های قالب توجه این مساله آن‌ها را تا حد زیادی با تردید رو به رو کرده است.
ریسک‌های نظامی و امنیتی برجسته هستند. مثلا می‌بینیم که حزب الله لبنان تهدید می‌کند که در صورت ماجراجویی اسرائیل علیه لبنان، از تسلیحاتی رونمایی می‌کند که تاکنون استفاده نکرده است. حزب الله پیشتر نیز نشان داده که توان غافلگیری اسرائیل را دارد. همین مساله سبب شده تا تردید‌های جدی در اردگاه صهیونیست‌ها ایجاد شود. البته که باید توجه داشته باشیم که حزب الله لبنان می‌تواند سناریوهای بسیار شوکه کننده‌ای را برای اسرائیل ایجاد کند که صهیونیست‌ها به هیچ عنوان آمادگی مقابله با آن‌ها را ندارند.
مثلا در مدت اخیر به کرات گفته شده که حزب الله لبنان می‌تواند نیروگاه‌های برق اسرائیل را هدف قرار دهد و از این رهگذر هم میلیاردها دلار خسارت به رژیم اسرائیل وارد کند و هم اراضی اشغالی را در تاریکی محض فرو ببرد. توجه داشته باشیم که احیای شبکه برق در اراضی اشغالی ماه‌ها طول خواهد کشید. این سناریو به کرات از سوی مقام‌های حوزه برق اسرائیل مورد اشاره قرار گرفته است. از این رو، باید توجه داشته باشیم که نقاط آسیب‌پذیر و ضعف صهیونیست‌ها زیاد هستند و حزب الله لبنان نیز در سال‌های گذشته متناسب با این نقاط ضعف اقدام به توسعه توانمندی‌های خود کرده است. مساله‌ای که عملا به یک کابوس جدی برای اسرائیل در مدت اخیر تبدیل شده است.
من فکر می‌کنم که در این رابطه می‌توان طیف متنوعی از گزینه‌ها را در نظر گفت. با این حال، به نظر من شوکه کننده‌ترین سناریو می‌تواند این باشد که نیروهای حزب الله البنان به عمق خاک اراضی اشغالی نفوذ کنند. توجه داشته باشیم که حزب الله لبنان نیز همچون حماس از وجود تونل‌های زیرزمینی سود می‌برد و البته که این تونل‌ها به مراتب مدرن‌تر هم هستند.
هیچ بعید نییست که برخی از این تونل‌ها زیرزمینی به عمق شهرک‌های صهیونیست‌نشین راه داشته باشند و یک بحران جدی امنیتی را برای رژیم اسرائیل ایجاد کنند. با این حال، یک سناریوی ویران کننده دیگر برای اسرائیل می‌تواند این باشد که شاهد بودیم اخیرا گروه‌های مقاومت در منطقه اعلام کردند که در صورت ماجراجویی اسرائیل علیه لبنان، به نحوی جدی در حمایت از حزب الله وارد میدان خواهند شد و حتی گمانه زنی‌هایی در مورد کنشگری محوری ایران در این رابطه نیز مطرح می‌شود. مسائلی از این دست همه و همه از وجود ریسک‌های قابل توجه علیه اشغالگران اسرائیلی خبر می‌دهند که حتما دستگاه‌های نظامی و امنیتی و مقام‌های ارشد اسرائیلی به آن‌ها توجه دارند.
به نظر من اصلی‌ترین بُعد این ماجرا این خواهد بود که طیف‌های گسترده‌تری از کشورها و ملت‌های جهان علیه رژیم اسرائیل بسیج خواهند شد و انزوای بین المللی این رژیم بیش از پیش تعمیق خواهد شد. به تازگی شاهد بودیم که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هم در موضع گیری تاکید کرده که منطقه خارومیانه تاب تحمل یک جنگ جدید را ندارد. تردیدی نیست که اگر اسرائیل بخواهد در لبنان نیز همچون نوار غزه جنایت کند، هم ملت‌های بیشتری علیه آن خواهند خروشید و هم پرونده‌های آن با محوریت ارتکاب به نسل کشی و جنایت در نهادهای قضایی بین المللی نظیر دیوان لاهه با جدیت بیشتری دنبال خواهند شد.
البته که این موضوع یک ضربه جدی به حیثیت دولت آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی صهیونیست‌ها نیز محسوب می‌شود. به طور کلی این نکته مهم است که بدانیم اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که هر اقدام آن شبیه به حرکت دادن مهره‌های شطرنج است و هر اشتباهی از سوی آن می‌تواند روند فروپاشی رژیم اشغالگر قدس را بیش از پیش تسریع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021