عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۵-۲۵ ۰۰:۰۱

راز افت و خیز قیمت ها چیست؟تغییر ساعتی قیمت به وقت میادین میوه و تره بار

مشاهدات میدانی نشان می‌دهند در چند هفته گذشته تعداد زیادی از میادین میوه و تره‌بار در نقاط مختلف شهر، رویکرد عجیبی را در فروش محصولات خود به کار گرفته‌اند. اگر حول و حوالی ساعت یازده تا دوازده به این میادین مراجعه کنید، روند حساب کردن اقلامی که تمایل به خرید آن‌ها دارید به طرز قابل توجهی کند و آهسته پیش می‌رود تا ساعت به دوازده برسد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، اگر از خانوار قشر متوسط جامعه درباره نحوه محاسبه هزینه‌های معیشت برای مدیریت کردن حداقلی تورم بپرسید، خرید از مراکز فروش عمده و یا مرتبط با نهاد‌های دولتی حتما یکی از راهکارهایی‌ست که خواهید شنید. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که گاه با ایجاد نرخ‌های مشکوک بازی روانی جدی با خریداران آغاز می‌کنند، یکی از محل‌های مهم خرید مردم محسوب می‌شوند. اما فارغ از چالش‌های مراکز توزیع اینچنینی، میادین میوه و مراکز میوه و تره‌بار که اغلب وابسته به شهرداری بوده و کم مورد خصوصی در بین آن‌ها یافت می‌شود نیز از محل‌های اصلی خرید کالای قشر عمومی به حساب می‌آیند. این مراکز به دلیل فروش اقلام حوزه میوه و تره‌بار با قیمت‌هایی به نسبت کمتر از مغازه‌های خصوصی، افراد را به خود جلب کرده‌اند، هرچند خرید از این اماکن، همواره با چالش‌های غیرقابل انکاری همراه بوده است. به عنوان مثال برخی معتقدند فقط در بین ساعات صبح تا ظهر می‌توان صیفی‌جات و سبزیجات تازه و مناسب در میادین میوه و تره‌بار پیدا کرد. از آن زمان به بعد با بخش‌های خالی یا ته مانده‌های میوه که ارزش چندانی برای خرید ندارند، مواجه خواهیم شد.
اما از این روند عجیب‌تر، تغییر نرخ‌های متغیر و غیرقابل پیش‌بینی محصولات است. هر چند شاهدان عینی معتقدند پس از ساعت دوازده، قیمت‌ها پایین‌تر از ساعت قبل آن است و در اصل محصولات به حراج گذاشته می‌شوند، اما موارد محدودی هم بوده که نرخ اقلام افزایش نسبی داشته‌اند. به نظر می‌رسد فروشندگان میادین میوه و تره‌بار به صورت کلی، علاقه بیشتری به فروش محصولات با نرخی متفاوت‌تر از قیمت‌های مصوب دارند. وقتی دلیل این اتفاق را جویا شدیم، آن‌ها دلیل کاهش قیمت‌ها را زودتر فروختن محصولات برای خرید بار جدید عنوان کردند؛ این درحالیست که اغلب میادین میوه و تره‌بار، بار خود را هفتگی از میدان‌های اصلی خریداری کرده و ورودی بار محصولات آن‌ها روزانه نیست. با این روند به نظر می‌رسد افرادی که صبح زود از میادین خرید کنند، به نحوی ضرر کرده و مردم برای یک خرید ساده سبزیجات، باید هزار و یک، اما و اگر را به جان بخرند؛ چرا که خرید قبل از ساعت دوازده، هم می‌تواند برای آن‌ها سودآور باشد هم زیان‌ده! این اتفاق هر پیامدی که برای خریداران داشته باشد، مصداق بارز بی‌قانونی و نبود ثبات و مدیریت صحیح در امر توزیع محصولات دسته کشاورزیست.عجیب‌تر آن است که این نابه‌سامانی، از سمت مراکز وابسته به نهاد‌هایی مانند شهرداریست! نمی‌دانیم این اتفاق را به دلیل گپ مدیریتی در زمانی که رئیس جمهور جدید در حال چیدن کابینه چهاردهم است بدانیم یا مشکل ریشه‌ای‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021