عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۴-۲۶ ۰۰:۰۴

رشد پایه پولی در اردیبهشت به ۲۱ درصد رسید؛ متهم اصلی تورم کمی آرام شد

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از رشد پایه پولی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد نرخ رشد این متغیر کاهش یافته و به حدود ۲۱ درصد رسیده است.به گزارش اکوایران، بررسی روند رشد پایه پولی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد رشد پایه پولی در ابتدای سال گذشته معادل ۴۵ درصد بوده که به مرور روند کاهشی به خود گرفته است. 

این روند کاهشی تا پایان سال گذشته نیز ادامه یافته است به طوریکه رشد پایه پولی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به سطح ۲۸ درصد رسیده است.
معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، ۱۸ تیر ماه در گزارشی اعلام کرد نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۳ نیز به روند نزولی خود ادامه داده است. طبق تازه‌ترین آمارها این روند نزولی در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح ۲۱.۱ درصد توقف کرده است که آثار این کاهش را در نرخ تورم سالانه کشور نیز می‌توان مشاهده کرد.
طبق گفته‌های معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، در نتیجه این سیاست تورم تولیدکننده سالانه و تورم مصرف‌کننده سالانه در کشور کاهشی بوده است. اما این کاهش در نرخ تورم و رشد پایه پولی به همان میزان که می‌تواند فشار هزینه سبد خانوارها را بکاهد، به همان میزان نیز باعث رکود اقتصادی در کشور خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021