عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۰۹:۲۵

مطالبه حذف پیمانکاران در صنعت نفت و گاز؛ کارزار ادامه دار کارگران پیمانی

بیش از یک میلیون کارگر پروژه‌ای و شرکتی در خوزستان کار می‌کنند که از این میان حداقل یک میلیون نفر آن‌ها مخاطب کارزار ۱۴-۱۴ برای افزایش حقوق و مرخصی و حذف پیمانکاری‌ها است.در اواخر دهه ۱۳۶۰ و با پایان جنگ، برای تامین سرمایه و بازسازی مجموعه‌های نفت و گاز بحث نیروی کار ارزان داغ شد. از همان سال‌ها جمعی از کارگران شرکت ملی نفت و پالایشگاه‌ها با دستور آقازاده (وزیر نفت دوره موسوی و هاشمی) تبدیل وضعیت شدند.

آنان به سرعت از ذیل صندوق کشوری خارج و با حقوقی بسیار پایین‌تر مشمول بیمه تامین اجتماعی شدند.مازیار گیلانی نژاد (نماینده دو هزار کارگر پروژه‌ای نفت و گاز) درباره تداوم اعتراضات به پیمانکاری‌ها از دهه ۱۳۹۰، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ اولین کارزار برای کارگران پروژه‌ای و نیروهای پیمانکاران نفت و گاز شروع شد. اما وضعیت حقوقی و مزدی و شرایط سخت کار چنان است که وقتی یک کارزار تمام می‌شود، برای کارزار بعدی در چندماه آتی از همان زمان برنامه ریزی می‌شود.
نماینده دو هزار کارگر پروژه‌ای نفت و گاز جنوب با اشاره به مشکلات شرکت‌های پیمانکاری گفت: بسیاری از صاحبان این شرکت‌ها می‌گویند دولت مطالبات آنان را نمی‌دهد و مجبورند از جیب حقوق کارگر بدهند که اغلب درست است و دولت پولی ندارد که به پیمانکاران بدهد، اما یکی از دلایل کسری بودجه دولت در حوزه نفت، گاز و پتروپالایشی، وجود دلالانی است که به اسم پیمانکار فعال هستند و هزینه کار را برای دولت بالا می بردند. با صرفه‌جویی ناشی از حذف پیمانکاران که طرحش در مجمع تشخیص مصلحت و مجلس متوقف مانده، عملا بسیاری از هزینه‌ها رفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021