سید فرید موسوی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه رهبری در دیدار با کارگزاران نظام مطرح کردند در خصوص عملکرد برخی از شرکتهای دولتی گزارشات مهمل و دروغ به دولت قبل داده شده بود، گفت: قطعا فرمایشات حضرت آقا درباره گزارشهای نادرست و مهملی که به ایشان ارائه شده است، یک مسئله بسیار مهم و قابل تأمل است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع نه تنها نشاندهنده ضعف سیستمهای گزارشدهی و نظارت بر شرکتهای دولتی است، بلکه سوال جدی درباره سازوکارهای تصمیمگیری در دولت ایجاد میکند.
وی تاکید کرد: وقتی بالاترین مقام کشور اعلام میکنند که اطلاعاتی که به دستم رسیده پوچ و بیاساس بوده است؛ یعنی ما مشکل اساسی در فرآیند جمعآوری، پردازش و ارائه اطلاعات داریم.
موسوی یادآور شد: این گزارشها میتواند منجر به تصمیمات نادرست شود و حتی این تصمیمات میتواند خسارتهای جبرانناپذیری را به کشور و مردم وارد کند.
وی ادامه داد: در این شرایط، دولت باید چند قدم اساسی را در دستور کار قرار دهد. نخست، باید بررسی شود که منشا این گزارشهای نادرست در واقع چه بوده است؟ یعنی ضروری است که منشأ گزارشها شناسایی شود. سپس بررسی شود آیا این گزارشها نتیجه کمکاری و ناتوانی مدیران بوده یا به نوعی فریب و جوسازی هدفمندی در کار بوده است؟ اگر عامل اصلی ضعف سیستم، در واقع ناکارآمدی مدیران بوده، طبیعی است که تغییر آنها باید در اولویت باشد. اما اگر پشت این گزارشهای نادرست، خدای ناکرده، یک تعمد و سوء نیت مدیران وجود داشته باشد، مسئله فراتر از این تغییر مدیران است و باید ساختارهای نظارتی ورود داشته باشند که چه کسانی و به چه دلیلی چنین جسارتی را داشتهاند که چنین گزارشهایی را به مقامات عالی نظام رساندهاند؟
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه برخی از این مدیران هنوز در بدنه دولت هستند آیا نباید تغییر کنند، بیان کرد: به نظر من اینکه بیاییم یک نسخه واحد بپچیم نمیشود در واقع باید راهحل مدنظر قرار بدهیم. ملاک تغییر مدیران، همان طور که رئیس جمهور تاکید کردند نباید صرفاً وابستگی به دولت قبل یا این دولت باشد. معیار اصلی باید عملکرد و میزان کارآمدی آنها باشد.
وی تاکید کرد: اگر مدیری فارغ از اینکه چه زمانی منصوب شده، در ارائه اطلاعات کوتاهی کرده یا سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است، طبیعتاً باید جای خودش را به فرد شایستهتر بدهد. اما تغییرات مدیریتی به نظر من در حوزه اجرا نباید به یک فرآیند صرفاً سیاسی تبدیل شود، چون در بسیاری از مواقع تکرار بیبرنامه تغییرات خود، عامل بیثباتی و ضعف عملکردهای دستگاهها است.