عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۶-۱۱ ۰۲:۲۰

نازی اکبرپور، مدیر سالن زیبایی «پردیسان»: عمده مواد مصرفی در ایران، خارجی است و با قیمت دلار نوسان دارند

بانوان بسیاری در عرصه اقتصادی، به ویژه در حرفه آرایشی و مراقبت از زیبایی با وجود همه مشکلات و بی‌توجهی‌ها، کار و فعالیت می‌کنند تا جامعه‌ را زیبا و دیدنی نگه‌دارند؛ یکی از این بانوان گرامی و توانمند، نازی اکبرپور است که مدیریت سالن زیبایی «پردیسان» را بر عهده دارد. با وی گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که از نظر شما می‌گذرد:

* بفرمایید چند سال در این رشته سابقه کار دارید و بزرگ‌ترین مشکلی که سالن‌های زیبایی دارند، چیست؟

بنده حدود ۱۷ سال است که کار می‌کنم. ما چند مشکل اساسی داریم؛ اولین مشکل، مالیات‌های سنگینی است که برای آرایشگاه‌ها قرار می‌دهند. این ادارات، تصور می‌کنند که آرایشگران، تجارت می‌کنند؛ در صورتی که به این شکل نیست. مشکلاتی نظیر اجاره بهای سنگین و متریال مصرفی با قیمت بالا هم داریم، چون همه مواد و متریال مصرفی ما خارجی است و با قیمت دلار ، نوسان دارند. این موارد در مالیات محاسبه نمی‌شود. قبل از آن، بحران کرونا را داشتیم و تقریبا هشت ماه تعطیل بودیم و تا یک سال مردم وحشت داشتند که به آرایشگاه مراجعه کنند. در این زمان، انتظار داشتیم و گفته شد که حمایت‌هایی، حتی در قالب وام انجام می‌شود اما هیچ اقدامی انجام ندادند. ملک بنده اجاره بود و مالک اذیت می‌کرد. من در اوج کرونا، مکان آرایشگاه را عوض کردم. در گذشته شرق تهران بودم. بعد از جابه‌جایی،از نظر مالی بسیار متضرر شدم و در جای جدید به گونه‌ای، دوباره از صفر شروع کردم. همان‌طور که گفتم، تا حدود یک سال به جز معدود افرادی که از گذشته ما را می‌شناختند، مردم می‌ترسیدند به آرایشگاه مراجعه کنند اما کم‌کم اعتماد کردند. سختی‌های بسیاری گذراندیم اما متوجه شدیم که تنها حامی ما خداست و همیشه کنار ما بوده است تا توانستیم بحران را پشت سر بگذاریم. همان سال، یعنی انتهای سال ۹۹، مالیات سنگینی برای ما قرار دادند و به اداره رفتم و در مورد جابه‌جایی گفتم. هیچ توجهی نکردند و زمانی که مالیات طبق تبصره ۱۰۰ می‌زنند، هرساله به صورت تصاعدی، به مبلغ مالیات اضافه می‌شود. شاید تا حدود سه سال همزمان با کرونا، این مشکلات را داشتیم. کم‌کم در اینستاگرام، پیج خود را گسترش دادیم که مزایا و معایب خود را داشت. مثلا در لاین آموزش خوب بود ولی در لاین خدمات، زیاد موثر نبود، چون بسیاری از افراد در خانه، کارهای زیبایی خود را انجام می‌دادند. سالن‌هایی که ضعیف‌تر و کوچک‌تر بودند و همچنین سالن‌هایی که اجاره‌بهای بالایی داشتند، در جریان کرونا، بسته شدند. معضل دیگری که در یک سال اخیر داشتیم، در مورد پیج اینستاگرام است. به شکل‌های مختلف، برای ما محدودیت قرار می‌دادند.

* اگر مدیر تصمیم‌ساز بودید، برای رفع مشکلات چه می‌کردید؟

کارهای زیادی می‌توان انجام داد؛ اتحادیه به برخی موضوعات توجه می‌کند که خوب نیست. با توجه به شرایط ملک، توصیه بنده به کسانی که می‌خواهند کار را شروع کنند، این است که تنها اگر ملک برای خودشان است، وارد این کار شوند. دریافت مجوز، یک پروسه ۸ تا ۱۰ ماهه دارد. بعد از آن، اتحادیه، ملک شما را از جهات مختلف بررسی می‌کند. بعد از اتحادیه، اداره اماکن و سپس بهداشت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. با همه این سختی‌ها، این مجوز فقط پنج سال اعتبار دارد آن هم در صورتی که تنها در یک مکان باشید. حتی اگر به واحد رو به رویی منتقل شوید، مجوز شما باطل می‌شود. این موضوعات برای ما معضل است. بسیاری از اوقات مالکین، با دانستن این موضوع، زمانی که کار شما رونق پیدا می‌کند، اجاره بهای بیشتری درخواست می‌کنند. اگر مسئولیتی در اتحادیه داشتم، اولین اقدام بنده، حل این مشکلات بود، چون بازرسانی دارند که می‌توانند بررسی‌‌های لازم را انجام دهند.

* کیفیت محصولات آرایشی داخلی چگونه است؟

کیفیت بسیار پایینی دارند. خود بنده، نمایندگی یک محصول را گرفتم و کار می‌کنم. محصولات پوستی با کیفیت‌تر هستند، چون منبع گیاهی دارند اما در زمینه لوازم آرایشی، ضعیف عمل می‌کنند. شاید چون از گیاه نمی‌توان متریال مناسبی برای آرایش ساخت، به همین علت کیفیت بالایی ندارد. فرمول‌های خاصی برای متریال آرایشی وجود دارد که شاید در دسترس مردم نباشد. بنده حدود یک سال این متریال را برای پوست خودم هم استفاده کردم و رضایت داشتم اما با این حال، حاضرم پول بیشتری پرداخت کرده و محصول خارجی استفاده کنم.

* به عنوان پرسش آخر ، نقش و اهمیت رسانه در راستای کمک به حوزه تخصصی شما چیست؟

متاسفانه رسانه به حرفه ما کمک نکرده است. حتی در سایت‌هایی که تبلیغات انجام می‌دهند، باغ و تالار را بر ما اولویت قرار می‌دهند. به ندرت در رسانه مشاهده کردم که مشکلات سالن‌های زیبایی مطرح شود اما کار شما و این مصاحبه و تبلیغ و همچنین انعکاس درددل‌ها و مشکلات ما، بسیار ارزشمند است و از این بابت سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021