عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۶-۱۱ ۰۸:۱۸

چالش تازه پزشکیان؛ ترور اسماعیل هنیه گره مذاکرات را کور کرد؟

ترور اسماعیل هنیه معادلات خاورمیانه را تغییر داد و به گمانه زنی ها در باب آینده آتش بس در غزه، رویکرد دولت چهاردهم در ایران و چشم انداز خاورمیانه دامن زده است. گروهی با اشاره به این حقیقت که خاورمیانه بر لبه پرتگاه قرار دارند مدعی‌7اند که در شرایط کنونی نباید اشتباه محاسباتی را دست کم گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در حالی که برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده بود، توسط اسرائیل ترور شد. این ترور خونین همزمانی داشت با حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت؛ حمله ای که منجر به شهادت فواد شکر، رهبر ارشد حزب الله لبنان شد. حال بسیاری از ناظران با اشاره به واکنش تند تهران و تعهد رهبرایران مبنی بر پاسخ به این دو ترور خونین این سوال را مطرح می‌کنند، تحولات اخیر چه معنایی برای درگیری ها در خاورمیانه خواهد داشت؟ از منظری دیگر ترور اسماعیل هنیه و پاسخ محور مقاومت چه تاثیری بر مذاکرات آتش بس اسرائیل و حماس خواهد داشت.شورای آتلانتیک در این باره با چند نفر از کارشناسان در باب پیامدهای ترور اسماعیل هنیه و فواد شکر گفت و گو کرده است. اقتصادنیوز این تحلیل را در دوبخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.
ویلیام اف. وکسلر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت و گو با شورای آتلانتیک مدعی شد: از آنجایی که نه ایران و نه اسرائیل خواهان رویارویی فراگیر نیستند، خطر اصلی همچنان اشتباه محاسباتی است.او در ادامه با اشاره به ترور خونین اسماعیل هنیه در تهران که همزمانی داشت با حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت و شهادت فواد شکر و همچنین حملات ایالات متحده به پایگاه حشد الشعبی در عراق مدعی است: همزمانی چنین حملاتی بی معنا نیست.
به ادعای این تحلیلگر، ایالات متحده و اسرائیل تلاش داشتند تا بدین طریق توانایی‌های اطلاعاتی شان را به نمایش بگذارند؛ گزاره ای که برای هر دو بازیگر پرهزینه خواهد بود. به ادعای او این مقوله نیز قابل توجه است که مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر در ریاض به سر می برند تا درباره عملیات دریایی و هوایی دفاعی آمریکا علیه انصار الله، یکی دیگر از اعضای مقاومت که اخیرا تل آویو را هدف قرار داد و زمینه ساز حمله اسرائیل به بندر الحدیده شد، رایزنی هایی داشته باشند. به ادعای این تحلیلگر این گفتگوها به منظور جلب همکاری عربستان سعودی برای هم صدایی با عملیات ویژه ایالات متحده جهت هدف قرار دادن رهبری انصار الله انجام می شود.او در ادامه به رویارویی ایران و اسرائیل در ماه آوریل اشاره کرد؛ رویارویی که به واسطه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق کلید خورد.از منظر وکسلر امروز نیز تکرار این سناریو دور از ذهن نیست. این تحلیلگر خاورمیانه در ادامه ادعا کرد ایران و محور مقاومت متعهد شده‌اند که به کنش ماجراجویانه اسرائیل واکنش درخور نشان دهند. این در حالی است که بعد از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل شرایط و معادلات منطقه در راستای منافع و خواست ایران قرار گرفته و همین مقوله موجب شده تا تل‌آویو برای تغییر معادلات و پارادایم های حاکم به تقلا بیفتد. از دیدگاه تهران، رهبران اسرائیل به دنبال تحریک ایران برای ورود به جنگی فراگیر و منطقه ای هستند؛ گزاره ای که خواست تهران نیست، به ویژه جنگی که خطر درگیری با ایالات متحده را در پی دارد.بنابراین، همانگونه که پاسخ اسرائیل به حمله (ادعایی) حزب الله به بلندی های جولان قابل پیش بینی بود؛ حمله ای محدود به حومه جنوبی بیروت.این رسانه در ادامه مدعی شده است: در باب پاسخ ایران نیز شواهد نشان می دهد که پاسخ تهران نیز محدود و سنجیده خواهد بود. اما در این میان، خطر اصلی اشتباه محاسباتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021