عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۶-۱۱ ۰۲:۱۷

رفع تحریم، فیلترینگ و گشایش در معیشت مردم؛ اولویت با کدام است؟ انبوه مطالبات مردم روی میز دولت

عصررسانه- الهام زادمهر : اولویت دولت چهاردهم چیست؟ این سوالی است که این روزها بیشتر پرسیده می شود اما کمتر جواب دارد. از یکسو نمایندگان مجلس به مسائل اقتصادی نمره بالا می دهند و بدون توجه به راهکارها نسخه های سردستی تجویز می کنند و از سمتی فعالان سیاسی و تحلیلگران اقتصادی هستند که سعی دارند مهمترین نقاط مغفول در اداره کشور را گوشزد کنند.

اما واقعیت این است که مشکلات در هم تنیده و هزار توی مصائب دولت جدید بعد از یک دوره فترت مردم از مشارکت شرایط کشور را به وضعیت بی بدیلی نسبت به دوره های قبل نشان می دهد. نه راه سیاست خارجی با تنش های موجود و انتخابات ایلات متحده باز است و نه مسیر گشایش اقتصادی در داخل .
سیاست های مالی و پولی دولت برای کنترل تورم و کاهش نقدینگی تا چه اندازه بر جو سیاسی و اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذاشت سوالی است که باید در آینده نزدیک به آن پرداخت، اما اینکه اولویت چیست و کابینه چهاردهم باید از کدام نقطه کار را آغاز کند از یک طرف وابسته به نقشه راهی است که باید در جهت تحقق برنامه هفتم پیگیری شود و از طرفی تحت تأثیر سیاست هایی است که دولت پزشکیان آنها را برجسته خواهد کرد. با این وجود سیگنال های متفاوتی از اطراف برای دولت ارسال می شود که اغلب رنگ و بوی توجه به معیشت و اقتصاد دارد. در دو روز گذشته اظهارنظرهایی ثبت شده در خبرگزاری های نزدیک به دولت هم نشان داده شاید موضوع معیشت همچنان زیر سایه تحریم و مشکلات ناشی از آن به عنوان یک دستورالعمل اولیه روی میز پزشکیان باشد، موضوعی که نمایندگان و سیاسیون هم بر آن اصرار دارند.
عباسی: توسعه آموزش و پرورش باید
در اولویت دولت‌ قرار گیرد
عمران عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اولویت های دولت چهاردهم در موضوع آموزش عنوان کرد: برای پیشرفت هر کشوری با هر نوع نگاه و جناح سیاسی، توسعه آموزش و پرورش باید در اولویت دولت‌ها و حکومت‌ها قرار گیرد. نظام آموزشی کشور ما متاسفانه گرفتار بیماری شده است و نمی‌تواند بار سنگین هزینه های روزمره خود را تحمل کند. چه در تامین نیروی انسانی، چه در ایجاد فضای آموزشی و توسعه عدالت آموزشی این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود.
نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ این موضوعات و کاستی‌ها همت بلند رئیس جمهور محترم را می‌طلبد و خوشبختانه ایشان خودشان اهل علم و آموزش هستند. بنابراین ایشان برای توانمندسازی نظام آموزش کشور باید قدم هایی محکم، استوار و با برنامه بردارد. این اقدامات بیشتر باید زیرساخت ها را بهبود بخشد. به گونه ای که نتیجه آن را سال های بعد مشاهده کنیم.
عباسی تاکید کرد:‌ خروجی آموزش و پروش نیز هرچه باشد در نهایت به آبادانی، پیشرفت و تربیت مدیران و نخبگان همین مرز و بوم منجر خواهد شد.
هروی: انتظار می‌رود دولت چهاردهم از شعارزدگی فاصله بگیرد
جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به اولویت‌هایی که دولت چهاردهم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید در دستورکار خود قرار دهد، بیان کرد: شاید مهم ترین مسئله‌ای که دولت چهاردهم با آن روبه رو خواهد بود توقعی است که در مردم ایجاد شده است. انتظارات مردم چه در عرصه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست‌های اقتصادی و معیشتی و چه در بحث برون رفت از بحران های فرهنگی بالاتر رفته است. همچنان که باید در عرصه سیاست خارجی برای بازگرداندن FATF و احیای برجام و بحث رفع تحریم ها اقدامات بایسته ای را انجام دهد.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: دولت آقای پزشکیان بایستی که بتواند بر اساس ساز و کاری که طراحی می کند به این مطالبات پاسخ دهد. آنچه که مطرح شد این بود که تمام مدیریت ها و مسئولیت ها در بدنه دولت به کارشناسان صاحب نظر واگذار خواهد شد. با این شیوه و روش می توان خیلی از مشکلات را برطرف کرد. به گفته آقای پزشکیان زمانی که ما به کشورهای جنوب خلیج فارس نگاه می کنیم، احساس خجالت می کنیم. این احساس خجالت و شرم کی باید از این مملکت رخت بشورد.
وی تاکید کرد: چه زمانی ما باید شاهد این باشیم که نگرش های کارشناسانه در بستر عملیات قرار بگیرد؛ ساز و کارها، دستورالعمل ها و قوانینی لازم ایجاد شود و شاهد پیشرفت کشور باشیم. دولت چهاردهم راه سختی را پیش روی خود دارد به جهت اینکه بتواند هم به وعده های خود عمل کند و هم جامعه را از وضعیتی که گرفتار شده است، نجات دهد. در عرصه فرهنگی همیشه آنچه که مورد بحث بوده موضوع گشت ارشاد بوده است. درحالی که بدنه کشور و نظام پر از آسیب هایی است که در عرصه آموزش و مباحث مرتبط با جوانان وجود دارد. امروز در حوزه نظارت بر رفتار کودکان و جوانان و مباحثی از این دست کارهای عظیمی را پیش رو داریم و باید برنامه های جدی را در جهت ترمیم آسیب های فرهنگی در جامعه پیگیری کنیم.
وی بیان کرد: مدیران اجرایی، وزرا، معاونین وزرا، استانداران باید از شعار زدگی فاصله بگیرند. تصور بنده این است که این دولت باید از حرف زدن بکاهد و به عمل کردن بیافزاید.
معصومی: رفع مشکلات اقتصادی باید
در اولویت باشد
سید کریم معصومی، نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه دولت باید در موضوعات مختلف برنامه‌ریزی داشته باشد، گفت: نخستین اولویت دولت چهاردهم که دولت وفاق ملی و مردمی است و دغدغه‌های مردم را می‌داند، بحث موضوعات و مشکلات اقتصادی اعم از معیشت و بیکاری است؛ فکر می‌کنم با توجه به انتظاری که مردم از دولت دارند و امیدواری که در جامعه به ویژه در جوانان ایجاد شده، اولین کاری که دولت باید در اولویت خود قرار دهد پرداختن به موضوعات اشتغال و فقر است.
این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مسائلی نظیر معیشت، اشتغال و فقرزدایی از موضوعات مهمی است که دولت باید برای آنها برنامه ارائه کرده و سپس مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در اولویت قرار دهد.
نمازی: رئیس جمهور مشکلات کشور را اولویت‌بندی کند
علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره اولویت های دولت چهاردهم، اظهار کرد: پیشنهاد من است که رئیس جمهور با هماهنگی با رهبر انقلاب و سایر قوا و نهادهای نظام، مشکلات اساسی کشور را اولویت بندی کرده و برای هر کدام راه حل اجرایی تعریف کرده و بر اساس آن برنامه به پیش برود. به نظر من مشکلات معیشتی، تامین بودجه عمرانی کشور، به روز نبودن زیرساخت ها، مشکلات فرهنگی و آموزشی، همسان سازی حقوق ها، ناترازی ها، مشکل فیلترینگ و فربه بودن دولت از مهمترین مشکلات کشور است.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات معیشتی به سرمایه گذاری و تامین منابع نیاز داریم. صادرات کالا و خدمات از جمله نفت و محصولات نفتی نیاز کشور است ولی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز داریم که عضو FATF شویم. مشکل تحریم ها هم باید حل شود. از سویی برای ایجاد اشتغال باید منابع عمرانی افزایش یابد. زیرساخت های کشور به روز نشده و جوابگوی شرایط فعلی کشور نیست. اگر تحریم ها رفع شود، گمان نکنم بیش از ۳ میلیون بشکه در روز بتوانیم استخراج کنیم در حالیکه نیاز داریم این عدد به ۱۰ میلیون بشکه برسد. به همین دلیل باید زیرساخت های ما به‌روز شود.
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: آموزش و پرورش شرایط مناسبی ندارد. مطالبات فرهنگیان باید برآورده شود و کیفیت آموزش در مدارس دولتی باید ارتقا یابد. همسان سازی حقوق ها باید انجام شود تا هر روز شاهد اعتراضات صنفی نباشیم. ناترازی های کشور از جمله در سوخت، انرژی و هزینه ها و درآمدهای خانوارها باید رفع شود. دولت باید لاغر شده و کار را به بخش خصوصی واگذار کند. رفع فیلترینگ هم یکی از وعده های دولت و مطالبات جامعه است که باید انجام شود زیرا این مساله بر کسب و کار مردم در فضای مجازی تاثیر گذاشته و هزینه های زیادی به آنها تحمیل می کند.
وی در پایان گفت: این مشکلات باید اولویت بندی شده و دولت هماهنگ با سایر نهادهای نظام، برنامه عملیاتی تهیه کرده و گام به گام این برنامه ها را جلو ببرد تا شاهد کاهش مشکلات کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021