عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۸-۱۷ ۰۳:۱۶

پشت پرده مخالفت ها با FATF به روایت رئیس دفتر روحانی؛ خط گیری مخالفان FATF از دلالان

به گفته محمود واعظی برخی مخالفان FATF با دلال ها و صراف ها مرتبطند.

به گزارش خبرآنلاین، حل مسئله FATF محوری ترین وعده اقتصادی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری بود. وعده ای که به نظر می رسد توسط رئیس جمهور فراموش نشده و حالا در کمتر از ۶ ماه از گذشت عمر دولت نشان داده که بر روی حرف خود ایستاده، از نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF تا ماموریت به وزیر اقتصاد برای حل این مسئله.
البته که این تحرکات پزشکیان برای حل FATF واکنش های مخالفین را هم به همراه داشته و دارد. همین چند وقت پیش بود که قاسم روانبخش، نماینده جبهه پایداری در قم که حامی جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری بود، صراحتاً اعلام کرده که پالرمو و CFT مورد قبول قرار نمی گیرند.
اما در مورد تلاش های پزشکیان برای به سرانجام رساندن FATF این سوال مطرح می شود که آیا او در این زمینه به عقوبت دولت های قبلی دچار خواهد شد و مخالفان سنگ اندازی ها را کلید می زنند؟ محمود واعظی، رئیس دفتر دولت روحانی، به حل و فصل این پرونده خوش بین است و می گوید؛«پزشکیان از پشتوانه کافی برای برداشتن گام جدی برای تصویب FATF برخوردار است»
البته او به مخالفت ها در این قضیه و مخصوصا سعید جلیلی که پرچمدار مخالفت با FATF است هم اشاره می کند و خاطرنشان می کند کلا برداشت او از مسائل با برداشت سایر مسئولان متفاوت است، هر چند که بررسی و اقدامات برای اجرای FATF هم با امضای خود جلیلی کلی زده شد.
محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم در خصوص امکان تصویب FATF گفت: در برهه کنونی و مطابق قانون اساسی تصویب FATF در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با توجه به اینکه لوایح در دولت مصوب شد و به مجلس شورای اسلامی ارسال و اصلاحات در قوه مقننه صورت گرفت، و همچنین شورای نگهبان نظرات خود را نیز داد، نتیجتا لوایح نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت طی مراحل قانونی ارسال شده است. نکته دیگر اینکه بررسی و اقدام اولیه FATF در زمان دولت آقای احمدی نژاد شروع شد و آقای جلیلی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود نیز نقش داشت.
واعظی در پاسخ به این سوال که یعنی آقای جلیلی استارت FATF را زد؟ گفت: بله، نامه از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با امضای آقای جلیلی در موضوع FATF ارسال شده است. در حال حاضر ۲ الی ۳ کشور در دنیا هستند که همانند ما در لیست سیاه قرار دارند البته تعداد کمی از کشورها هم در لیست خاکستری و سایرین نیز براساس چهارچوب مجموعه گروه ویژه اقدام مالی فعالیت می کنند.
بنابراین مخالفین پیوستن به FATF ابتدا روشن کنند که عادی سازی روابط بانکی و مالی ایران با سایر کشورهای جهان را الزامی و منطقی و در راستای تقویت منافع ملی می دانند یا خیر؟ آیا ایران نیازمند صادرات مزیتی بدون محدودیت و تعامل پایدار بانکی با دنیا هست یا خیر؟ از همه مهم تر جملگی مقامات کشور در دولت های مختلف با پولشویی مخالفت کرده اند، به این ترتیب که در دولت روحانی، شهید رئیسی و دولت فعلی ، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مسئولین ذیربط با پولشویی در داخل ایران صراحتا مخالفت کرده اند . فلذا ساز و کار FATF کاربرد داخلی برای مبارزه با پولشویی نیز دارد.
این فعال سیاسی ادامه داد: مسئله پولشویی در کشور به اندازه ای اهمیت پیدا کرده که بانک مرکزی انواع و اقسام ساز و کارها برای جلوگیری از پولشویی را لحاظ کرده است. بنابراین اگر به دنبال روابط عادی، سالم و کم هزینه با دنیا هستیم ضروری است از مزایای مختلف FATF بهره مند شویم. این سازوکار فقط در ارتباط با مسئله FATF و روابط مالی با دنیا نیست بلکه در بقیه تعاملات جهانی از سازوکارهای مصوب استفاده می شود. به عنوان نمونه در گمرک ایران انواع و اقسام ساز و کارهای بین المللی وجود دارد که همه گمرک های دنیا نیز آنها را رعایت می کنند.
واعظی گفت: در حال حاضر رییس جمهور نهم در راستای گشایش و تحول اقتصادی دو قول حائز اهمیت به مردم داده است. اول اینکه وعده داد ایران را از لیست سیاه FATF خارج و روابط بانکی را با دنیا عادی کند و دوم اینکه تلاش کند که تحریم ها به بهترین شکل رفع شوند. اینکه در ماجرای FATF برخی گروکشی می کنند و می گویند اول تحریم ها را بردارید، راهبرد موثر و رو به جلو نیست. هر کدام از موانع اقتصادی را بتوانیم رفع کنیم، گشایشی برای اقتصاد کشور به وجود آورده ایم. اگر تحریم برداشته شود، اما همچنان ذیل لیست سیاه طبقه بندی شویم، باید ۶ ماه تا یک سال صبر کنیم که وفق طی تشریفات از این لیست خارج شویم و این یعنی کشور را برای مدت زیادی معطل کردیم.
وی ادامه داد: ولی چنانچه موضوع FATF مرتفع شود به محض اینکه تحریم ها برداشته شوند، روابط عادی و بدون محدودیت با دنیا خواهیم داشت. به نظر می رسد کسانی که با FATF مخالفت می کنند یا از جزئیات متون این لوایح مطلع نیستند و صرفا براساس شنیده ها مخالفت می کنند یا در بدبینانه ترین حالت برخی از آنها با دلال ها و صراف هایی که اعتبارات ارزی از طریق آنها مبادله می شود، مرتبط اند. متاسفانه در این مدل تبادل اعتبار ارزی ،تجار درصد بالایی بالاسری می پردازند، که نهایتا معیشت مردم تضییع می شود. لذا بهانه هایی که در مورد مخالفت با FATF مطرح می شود و در قالب یکی از دو حالت فوق الذکر تعریف می شود. از این روست که در هیچ برهه ای مقام معظم رهبری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مقامات عالی و ذیربط کشور وفق اصل حفظ و بسط منافع ملی با دو لایحه مورد نظر مخالفت نکردند. زیرا تصویب لوایح ، اقدامی است که راه را برای بهره برداری از مزایای FATF فراهم می کند.
واعظی در پاسخ به این سوال که با توجه به تمرکز جلیلی بر روی برنامه های دولت چهاردهم، به نظر شما طیف نزدیک به او تا چه اندازه می تواند فضا را بر علیه FATF کند؟ گفت: طیف تندرو، اقلیتی هستند که باید قبول کنند حسب اراده مردم شکست خورده اند. در اکثر کشور ها نامزدی که در انتخابات شکست می خورد، سریعا اشتباهات خود را آسیب شناسی و اصلاح می کند. اما این گروه می خواهد ۴ سال بر سیاست های غیر کارشناسی غلطی که داشتند، اصرار ورزند. چوب لای چرخ دولت گذاشتن امر ملی نیست و کاملا در خلاف وفاق است. در حقیقت اینکه فرد شکست خورده بخواهد به واسطه سلسله اقدامات سلبی و کارشکنی ها در بخش های دیوانی و خصوصی، دولت منتخب مستقر درگیر مسائل جزئی و حاشیه ای شود و نهایتا موفق نشود که به مردم بگویند شما اشتباه رأی دادید، جرم بزرگ و غیر قابل بخششی است.
وی افزود: فکر می کنم این طیف گروه گرا در تدارک فضاسازی مخربی هستند که وقتی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مجدداً به بحث و بررسی گذاشته شد، براساس روال کارشناسی و منطقی پیش نرود. اما با توجه به حضور اعضای عاقل و فهیم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و توجه به شرایط کشور ، بعید است روند بررسی لوایح تحت تاثیر این قبیل فضاسازی های مخرب قرار گیرد و ضروری است تصمیمی که در راستای منافع و توسعه کشور است، اتخاذ شود.
واعظی در خصوص نظر حاکمیت هم درباره پذیرش FATF گفت: در این موقعیت که رییس جمهور از وفاق می گوید و در این راستا قدم بر می دارد ، قطعا نمی خواهد در حاکمیت شکاف و گسل ایجاد کند، بلکه نهایت همت و تلاش خود را می گمارد تا اقدامات مهم و تصمیمات بزرگی که برای مدیریت کشور ضروری است را در جلسه سران ۳ قوه مطرح کند و اگر لازم بداند با سایر مقامات هم مشورت خواهد کرد. در نتیجه احساس می کنم وفاقی که مد نظر دکتر پزشکیان است و از آن می گوید در راستای ایجاد هماهنگی موثر در حاکمیت است. وجه دیگر و البته بسیار مهم آن هم این است که رضایت مردم را جلب کند و پایگاه اجتماعی نظام را بسط دهد که این امر مستلزم رفع عاجل تحریم ها و موانع FATF است.
واعظی افزود: پزشکیان به مردم تعهد داده است و همواره می گوید آنچه به مردم قول داده ام را دنبال کرده و تا آنجا که بتوانم انجام خواهم داد. از این روی شاهد این هستیم که سران سه قوه همکاری و تعامل سازنده و بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند که اقدام مبارکی است و می تواند بسیاری از گره ها و مشکلات کشور را حل کند. از طرف دیگر امتیاز مهمی که دولت چهاردهم از ابتدا داشته، حمایت رهبری است. از این رو به نظر می رسد که پزشکیان از پشتوانه کافی برای برداشتن گام جدی در راستای تصویب FATF وفق همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام برخوردار است.
واعظی در پاسخ به این سوال که شما مخالفین FATF را به دو دسته تقسیم کردید، افرادی که از مفاد آن اطلاع ندارند و افرادی که سودی از این قضیه می برند، به نظر شما جلیلی در کدام گروه قرار دارد؟ گفت: نمی توانم بگویم آقای جلیلی از مفاد FATF اطلاع ندارد. به کلی برداشت ایشان از مسائل متفاوت است و نه تنها در مورد FATF بلکه در مورد سایر مسائل هم برداشت آقای جلیلی با بسیاری از مسئولین و صاحبنظران مغایر است. به صورت کلی در مورد لزوم تصویبFATF باید گفت که آیا اکثر کشورهای جهان که عضو FATF هستند و با آن همکاری می کنند دنبال منافع خودشان نیستند؟ هر کشوری دنبال منافع و مصالح خودش است. مگر می شود همه کشورهای دنیا وابسته باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021