عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۲-۱۲-۰۸ ۱۶:۳۰

دانش‌آموزان المپیادی ‌ در دولت سیزدهم ۳۰ نشان جهانی کسب کردند

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته ۳۰ نشان جهانی رنگارنگ برای کشورمان کسب کردند در حالی که در چهار سال قبل از آن در مجموع ۲۶ نشان به دست آمده بود.

رضا مراد صحرایی در آیین «تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهشان جوان» که با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: احیای این باشگاه نشان دهنده اعتقاد رییس دولت به موضوع تعلیم و تربیت و حمایت از نخبگان دانش آموزی است.
وی با بیان اینکه اساسنامه باشگاه دانش پژوهشان جوان در مرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، افزود: پس از تشکیل هیات امنا در اردیبهشت امسال، یکی از خودشان را به عنوان مسئول باشگاه انتخاب کردیم. صحرایی با اشاره به دستاوردهای دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته اظهار داشت: در این دولت المپیادی ها ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن ۲۶ مدال به دست آمده بود. وزیر آموزش و پرورش راه اندازی مجدد باشگاه دانش پژوهان جوان را نقطه آغازی توصیف کرد و گفت: طراحی المپیادهای جدید در رشته‌هایی چون اقتصاد، مدیریت و حکمرانی، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه و منطق در دستور کار است. وی خاطر نشان کرد که ایران در تابستان سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهد بود.
اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور در دولت سیزدهم
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، نخستین مورد آن را جذب نیروهای کیفی در نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال بی سابقه ترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بی سابقه تر از امسال خواهد بود.
صحرایی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام جدی دارد که نیروهای کارآمد را در نظام تعلیم و تربیت عمومی دانش آموزان به کار بگیرد، اظهار داشت: در تمام استخدام ها عدالت مبنای عمل بوده است به طوری که کمتر از ۲۰ درصد استخدام های جدید مربوط به مراکز استانها و مناطق برخوردار بوده و بیشتر آن برای توسعه سواد و دانش در مناطق کمتر برخوردار و محروم انجام شده است.وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ایران را به کارخانه مدرسه سازی تبدیل کرده است، به ساخت ۶۷۰۰ مدرسه در ۳۰ ماه گذشته اشاره کرد و افزود:‌ بیش از ۶۰ درصد این مدارس در روستاها ساخته شده‌اند.
وزیر آموزش و پرورش به ساماندهی آزمون ورودی دانش آموزان به دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای ضریب تاثیر معدل نمرات دانش آموزان از ۴۰ به ۶۰ درصد با هدف ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت انجام شد و نتیجه آن عدالت آموزشی است. صحرایی این نکته را هم یادآور شد که دو مجلس و دو دولت ظرف دو دهه نتوانسته بودند این مصوبه را اجرایی کنند اما دولت سیزدهم آن را به ثمر رساند.وی اظهار داشت: نتایج سال اول اجرای این مصوبه سبب شد تا هفت استان بتوانند سهم از دست رفته خود از صندلی های برتر دانشگاهها را پس بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به دلیل آنکه در گذشته نتایج کنکور تنها معیار سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه بود، ۱۱ استان تا ۱۵۰ درصد بیش از سهم خود از صندلی های برتر را کسب می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *