عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۲-۱۲-۰۸ ۰۶:۴۳

صادرات ایران به روسیه به ۷۶۰ میلیون دلار رسید

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۷۶۰ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار صادرات ما به کشور روسیه بوده است.

سید روح الله لطیفی با بیان اینکه تا قبل از این که کشورمان عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود یا به روایتی موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی کند، سهم تجارت مان با کشورهای عضو اوراسیا به ویژه کشور روسیه خیلی کمتر بود، اظهار کرد: سقف صادرات مان به روسیه که کشور اصلی این اتحادیه است حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده و در حال حاضر نیز در ۱۰ ماهه امسال ۷۶۰ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار صادرات ما به کشور روسیه است. ارمنستان هم که عضو این اتحادیه است ۳۳۴ میلیون دلار و برای کشورهای دیگری که در این اتحادیه مثل قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس هستند، بازار حدود ۱۸۰ میلیون نفره‌ای با کاهش تعرفه‌های تجارت به مسیر ایران باز شده و تجارت ما با این کشورها رقابتی‌تر شده است. وی افزود: کاهش هزینه‌های تعرفه‌ای و از طرفی بحران اوکراین باعث شده که ما یکی از تأمین کننده‌های نیازهای غذایی کشور روسیه با بیش از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت باشیم. از طرفی در تولید غلات هم روسیه یکی از اقطاب تولید در دنیاست و ما در روز گذشته موافقتنامه درازمدت تأمین غلات را با این کشور به امضا رساندیم که این هم در امنیت غذایی کشورمان می‌تواند یک رخداد و رویداد مناسبی باشد.
مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی تصریح کرد:در برخی محصولات وقتی بازاری برای کشور ما باز می‌شود، چند اتفاق می‌افتد. یکی این که اگر ما بتوانیم بر اساس ذائقه بازار با قیمت رقابتی، کیفیت مناسب و تداوم استمرار در این بازار حضور داشته باشیم، طبیعی است که اگر کشش بازار در آن موضوع و نیاز کالایی وجود داشته باشد سهم بیشتری از آن بازار را به دست می‌آوریم. دیگر اینکه بحران اوکراین هم کمک کرد. چون برخی کشورها که تأمین کننده کالای مورد نیاز روسیه بودند، با تحریم این کشور عملاً خود را تحریم کردند و مسیر جدید برای توسعه روابط تجاری به ویژه در حوزه تأمین مواد غذایی برای کشور ما در روابط ما با روسیه فراهم شد و برخی از کالاهایمان از سبزیجات، میوه، سیب، کیوی، خشکبار مثل پسته، کشمش و انواع و اقسام میوه‌های کشورمان و محصولات زراعی و باغی مسیرشان را به این کشور باز کردند.
بیش از ۶۰ درصد صادرات فلفل‌دلمه کشور به روسیه است
لطیفی عنوان کرد:به غیر از این موارد مواد غذایی دیگری مثل رب، اسپتیک رب و محصولات آماده هم به این کشور راه باز کردند.تقریباً بیش از ۶۰ درصد صادرات فلفل دلمه‌ای ما به روسیه است که نشان می‌دهد این بازار چه رغبتی به این محصول ایرانی نشان داده و همین هم باعث می‌شود تولیدات‌مان جهانی‌تر شود.
وی همچنین افزود: برای بازارهای جهانی باید استانداردها رعایت شود و رعایت این استانداردها باعث می‌شود تا در تولید محصولات در داخل حتی برای تأمین نیازهای داخل هم، کیفیت محصولات ما افزایش پیدا کند. بیش از ۱۳۰ کشور دنیا خریدار محصولات کشاورزی ما بودند. در برخی قاره‌ها ممکن است برخی کالاهایی که ماندگاری بیشتر دارند ورود پیدا کرده باشند. مثلاً در برخی کشورهای آفریقایی انواع و اقسام کشمش وارد شده و از ما خریداری کرده‌اند. در قاره آمریکا هم همین طور. در استرالیا و قاره اروپا هم بسیاری از محصولات ما حتی محصولات درختی را خریدار هستند.
مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه تجارت خارجی در ادامه گفت:خشکبار و زعفران گل سرسبد میوه‌ها و محصولات کشاورزی ما هستند. خرما هم همین طور. بیش از ۷۰ کشور دنیا انواع و اقسام خرمای ایرانی را خریداری کردند. از خرمای استعمران، مضافتی، شاهانی، زاهدی و کبکاب و خرماهای دیگری که در کشور ما به وفور در اقلیم‌های مختلف کشت می‌شود.
برای ورود بهتر به بازارهای جهانی چند حلقه مفقوده داریم
وی اضافه کرد: برای اینکه ورود بهتری به بازارهای جهانی داشته باشیم چند حلقه مفقوده داریم که تجار، بخش خصوصی و دولتی باید به آن توجه کنند. علاوه بر معرفی در بازارهای هدف و فکری برای بازگشت ارز، بحث برندینگ، بحث حمل و نقل مخصوص محصولات کشاورزی و بسته بندی را باید مد نظر داشته باشند که این یکی از معضلات ما است و همین موضوع باعث شده که نزدیک به ۹۱ درصد صادرات وزنی محصولات غذایی و کشاورزی مان به کشورهای همسایه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *