عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۲-۱۲-۰۸ ۱۶:۲۳

نقش پررنگ خودروهای داخلی و فرسوده در ناترازی بنزین

حمد علی خطیبی در خصوص ناترای بنزین، اظهار کرد: سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود که کیفیت پایین خودروهای تولیدی سبب افزایش مصرف بنزین و ناترازی آن شده است. وی افزود: با انجام اقدامات اساسی می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد و ناترازی را کنترل کرد و حتی کشور دوباره صادر کننده‌ی بنزین شود. این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: بخش نظارت و کنترل استاندارد باید به خودروسازان فشارهایی اعمال کند تا کیفیت خودروها افزایش پیدا کند؛ همچنین باید در واردات خودرو نیز دقت کافی را داشته باشیم، زیرا برخی از خودروهای وارداتی مصرف بالایی دارند. خطیبی گفت: باید یک استاندارد مشخصی برای خودرو تعریف شود به عنوان مثال زمان معقولی را در نظر گیرند و از آن به بعد خودروهای تولیدی و وارداتی مصرفی بیش از حد استاندارد نداشته باشند. وی با بیان اینکه در دنیا مصرف سوخت خودروهای تولیدی حدود ۴ الی ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، افزود: تولید خودرو با مصرف بیش از ۱۰ لیتر واقعا قابل قبول نیست و باید صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید استاندارد حرکت کند.