عصر رسانه - روزنامه صبح ایران

۱۴۰۳-۰۶-۱۱ ۱۰:۱۸

پزشکیان فرماندهان اقتصادی خود را منصوب‌کرد؛ ترکیب برنده در تیم اقتصادی دولت

الهام زادمهر- عصر رسانه :در حالیکه گمانه های اولیه بر معاون اولی طیب نیا با انتصاب عارف از فهرست گزینه ها خط خورده بود پزشکیان او را در حکمی به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور انتخاب کرد. با انتصاب طیب نیا در این سمت به نظر می رسد فرماندهی اقتصادی دولت سر و شکل تازه ای به خود می گیرد و احتمالا کابینه اقتصادی دولت هماهنگ با مشاور عالی باید سیاست های پولی و مالی آینده را تنظیم کنند.

در همین حال انتصاب مهم دیگر پزشکیان در روز گذشته برای سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به هماهنگی حمید پورمحمدی و طیب نیا نشان داد همگرایی درونی در موضوعات مهمی چون بودجه و سیاست های مالی مورد توجه و تمرکز دولت چهاردهم خواهد بود.
شرایط کشور به گونه ای است که نیازمند تحولات در زمینه های گوناگون به ویژه حوزه اقتصادی است به همین جهت همه اقشار جامعه اعم از خاص و عام به چینش و نوع آرایش کابینه توجهی فراتر از حد انتظار نشان داده اند‌. حالا اما پازل کابینه در حال شکل گیری است؛ علی طیب نیا به عنوان مشاور عالی در دولت چهاردهم منصوب شده و حمید پورمحمدی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه با دولت پزشکیان همکاری خواهد کرد.
اما این دو چه کسانی هستند؟
علی طیب نیا کیست و رزومه کاری او چه نقاط قوتی را در خود جای داده که به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور انتخاب شده است؟ علی طیب نیا مردی است ۶۴ ساله دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران و شروع به کار او در مناصب دولتی به دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بر میگردد، از مدت زمانی که او در مناصب دولتی مشغول به کار بوده تا کنون به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد نهاد ریاست جمهوری، معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی نهاد ریاست جمهوری، معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مشاور کمیسیون اقتصاد هیات دولت نهاد ریاست جمهوری، کارشناس پولی و بانکی شورای پول و اعتبار، دبیر هیات امناء حساب ذخیره ارزی، نماینده رئیس جمهور در کارگروه قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، دبیر ستاد تنظیم بازار نهاد ریاست جمهوری، عضو ستاد اقتصادی دولت و مشاور نخست وزیر و جوان ترین وزیر کابینه دولت اول حسن روحانی بود که در جلسه رای اعتماد موفق شد با کسب ۲۷۴ رای مثبت در صدر فهرست وزرایی قرار بگیرد که بالاترین رای را از مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی کسب کرده بودند.او در دوره چهارساله وزارت خود کار شگرفی در زمینه مهار تورم انجام داد و تورم ۳۴ درصدی را در طی چهار سال وزارت خود به ۹ درصد رساند، که این امر اتفاقی کم نظیر در زمینه مهار تورم محسوب می شود. با این رزومه از علی طیب نیا ناخوداگاه انتظارات از وی به طور قابل توجهی بالا خواهد بود. اما انتصاب دیگری نیز در سازمان عریض و طویل برنامه و بودجه انجام شد؛ سید حمید پورمحمدی به عنوان سکاندار برنامه و بودجه از پزشکیان حکم دریافت کرد. پورمحمدی مردی است ۵۷ ساله و دارای مدرک دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه تهران، او تا کنون فعالیت در سمت هایی چون کارشناس حقوق و معاون اداره کل در وزارت جهاد و سازندگی، مدیرعامل شرکت شاهد استان چهارمحال و بختیاری، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و اداری مالی استاندار استان چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد کشور بنیاد شهید انقلاب، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور و اقتصاد و دارایی و همچنین معاونت وزارت اقتصاد در دوره صفدر حسینی هم در رزومه کاری وی به چشم می خورد. حالا می توان گفت علی طیب نیا و سید حمید پورمحمدی به عنوان دو فرد توانمند در جایگاه هایی قرار گرفته اند که می تواند شاکله اقتصادی قدرتمندی در کابینه چهاردهم را پایه ریزی کنند. حال باید دید در ادامه سایر کرسی های اقتصادی دولت پزشکیان به چه کسانی خواهد رسید و آیا هماهنگی میان بخش های اقتصادی دولت به گونه ای خواهد بود که انتظارات را برآورده کند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021